Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Od rtěnek k jedničkám a nulám

Před pár týdny jsem se rozhodla, že postupně přestěhuji svou kariéru od kosmetiky k IT. Jsem teprve na záčátku, ale předpokládám, že o zábavné historky nebude nouze. Díl první: Copak ty k máš IT nějaký vztah?

I kdybych neměla, co je komu po tom.
Ale já mám!
Jako dítě jsem občas pobíhala v útrobách jednoho z mála sálových počítačů v ČSSR. IKEM tehdy spolupracoval na výzkumu nemocí srdce s nějakou americkou univerzitou a moje máma byla zodpovědná za posílání dat tam a přijímání těch z USA. Když mě neměl kdo hlídat, brávala mě s sebou. Pamatuju si skříně plné magnetických kotoučů velkých jako kolo od vozu. A traktorové papíry do tiskárny, které jsme milovali, protože byly krásně pastelově barevné (barvy v osmdesátkách, chápete!). Byly super lehké a přitom pevné, takže nám z nich táta dělal na podzim dokonalý draky.

A děrné štítky měl doma děda určitě ještě než umřel, a to je teprve pár let. Fungovaly u nás jako univerzální poznámkový materiál. Měli jsme toho hromady. Druhý děda byl taky fanda do techniky, u toho jsme s bráchou poznali první hry. Měl z východního Německa Atarko! Tenis, žížalky, první plošinovky. Na tom byla sranda, než se vůbec na tý kazetě našel začátek té hry. Takový napětí a to jsme ani ještě nehráli. Tenhle děda mě naučil počítat dvojkovou soustavu a pochopila jsem princip zapnuto/vypnuto. Přišlo mi to tehdy fascinující - dodnes vlastně.

A pak po revoluci naše máma okamžitě pořídila Sinclair ZX spectrum. To byla věc, stolní počítač s vlastní obrazovkou! Hned mě na tom učila psát v T602, geniálním to textovém editoru, který uměl češtinu a sloupcové bloky (dodnes mi ta funkce občas chybí). Moje kamarádky k nám chodily po škole pařit kočku a Prince of Persia - mimochodem, tyhle pravěké hry si můžete dodnes zahrát, když dáte do vyhledávače MSDOS games. 

Máma se pak stala správcem všechno kolem počítačů pro celou rodinu a široké okolí. Objednávala tehdy ještě odborné časopisy, když chtěl někdo z příbuzných koupit počítač, zařizovala to ona. Zkrátka, díky mámě jsem měla vždycky pocit, že ženy a počítače k sobě patří!

Pak jsem se rozhodla studovat hudbu a počítače šly stranou. Ale do života mi vstoupil další fanda všeho moderního - hlavně počítačů a tehdy samozřejmě  internetu - můj muž. Byl jeden z prvních lidí kolem mě, kdo měl mobilní telefon. Internet byl tehdy v pravěku, přesto u nás vrčelo každý večer  internetové připojování po telefonní lince -  pamatujete ten charakteristický zvuk? To se nezapomíná!

Pak se můj muž začal učit tvořit první weby podle učebnic MySQL, tehdy to pro mě byla věc z cizího vesmíru, dál než k editaci textu ve wordpressu jsem se (nedostala. Do teď jsem byla prostě uživatel. Chytré apky v mobilech, sociální sítě a práce s nimi se mi hodila i pro tu kosmetickou profesi. Musela jsem držet krok hlavně kvůli marketingu - covid mě naučil  základy grafiky, střihu - to, co dneska umí každej puberťák. Moje máma se ze sálového počítače přesunula ke konstruování technických výkresů v autoCADu, což je jeden z uživatelsky nejnáročnějších programů vůbec.

Ale časy se změnily, teď už mi jen obsluha programů stačit nebude. Už jsem mamce o tom svém chystaném kroku říkala, a vlastně mě potěšilo, že jsem jí inspirovala. Možná do toho IT půjdeme nakonec spolu. Protože to objevitelské nadšení, když si poprvé otevřete DevTools a podíváte se, jakým fontem je napsaná webová stránka, na který právě jste, a jen tak z legrace změníte její barvu!
Woooowwww!
To je jak když otevřete skříň do Narnie!
Malý krok pro lidstvo, velký pro člověka. Aspoň pro mě teda. Tak nám s mámou držte palce, ať nám ta IT cesta pěkně utíká.
Jinak co se týče toho konkrétního sálového počítače v IKEMu, snažila jsem se vygooglit víc, ale nic moc jsem nenašla. Pro zajímavost aspoň sdílím historii výpočetní techniky v ČR: https://historiepocitacu.cz/fotogalerie-historie-pocitacu.html. Kdybyste o něm nebo o celém tom výzkumu někdo něco věděl, napište mi. 

Autor: Gabriela Benešová | pondělí 8.5.2023 9:51 | karma článku: 14,45 | přečteno: 435x
  • Další články autora

Gabriela Benešová

Epilog za bráchu

Myslela jsem, že zvládnu napsat epilog pro svýho bráchu, kterej umřel před osmi lety, ... a nevím teda. Kroužím kolem toho, už už začnu psát větu a pak se toho leknu, vlezou mi slzy do očí a je to zase pryč. Bojím se toho.

19.8.2023 v 7:28 | Karma: 35,91 | Přečteno: 4370x | Diskuse| Osobní

Gabriela Benešová

Každý potřebuje svoji Táňu

Táňa je Ukrajinka, která žije v Čechách už víc než čtyři roky, takže nepřišla s loňskou uprchlickou vlnou. Je jí asi sedmnáct, studuje střední školu. Pomáhá mi s administrativou, posílá balíčky. Někdy vyzvedává děti ze školky.

3.6.2023 v 8:30 | Karma: 34,94 | Přečteno: 3077x | Diskuse| Osobní

Gabriela Benešová

Od rtěnek k jedničkám a nulám vol.III

A jak na to teda půjdeš? Tohle je jedna ze základních koučovacích otázek v momentě, kdy si klient uvědomí, jakou změnu potřebuje a kudy se dá. Sám sobě koučem, tak jsem si ji položila taky.

19.5.2023 v 14:07 | Karma: 9,58 | Přečteno: 290x | Diskuse

Gabriela Benešová

Od rtěnek k jedničkám a nulám vol. II

Díl druhý: Kolik chyb lze nasekat do kontaktního formuláře. Včera jsem absolvovala jednodenní kurz testování pro začátečníky od Czechitas. A hned jsem se vrhla do praxe

12.5.2023 v 8:10 | Karma: 12,19 | Přečteno: 310x | Diskuse| Osobní

Gabriela Benešová

Mezi Apolinářem a svatou Kateřinou

Zuzanu probudil vyzvánějící telefon, který nemilosrdně vytípla. Včera oslavovala s kolegy úspěšný prodej jedné obrovské kancelářské obludy a Zuzana to trochu přehnala s pitím. A nejen to. Cítila se rozplizlá tak jako vždycky, když dokončila velký a náročný obchod. Nenáviděla dokončené projekty, prodané domy, smlouvy uklizené v šanonech. Znamenalo to totiž, že musí najít nové klienty, nový dům a všechen ten kolotoč roztočit znovu. Když už kolo běželo, cítila se dobře, odstraňovala překážky jednu po druhé a ani šibeniční termíny a rozmary kupujících nebo prodávajících ji nedokázaly vyvést z míry.

2.2.2015 v 8:06 | Karma: 12,51 | Přečteno: 726x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 7
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1622x
Učím ženy, jak být krásné, hraju na historické hudební nástroje, organizuju a píšu zážitkové hry a někdy píšu i jen tak něco. Jako tenhle blog třeba.

Ráda povzbuzuji lidi a ispiruji je ke změnám a totéž dělám i pro sebe.

Možná inspiruji nebo povzbudím i vás!

Seznam rubrik